Skip to main content

给父母的一个测验

给父母的一个测验
           
            在现今的社会,考试似乎变成了孩子们的“专利”。这是一个给为人父母者的自我测验。当你静下心来,认真思考每一项问题时,或许你会发觉,随着时代的不同,原来父母所要扮演的角色越来越多样化,也越来越具挑战性。

            其实,这个小测验并没有对或错的答案,也不是为了要评估父母的表现。我只希望可以帮助父母在调教孩子时,多一些思考的方向。(诚心希望每位父母可以认真思考每一项问题。)

1)我经常和孩子谈天及讨论孩子感兴趣的话题吗?
2)我有常常拥抱孩子或亲抚孩子以表达我对他们的爱意吗?
3)我会经常放下手上的一切工作,坐下来认真耐心聆听孩子说话吗?
4)每次我回到家看到孩子,是否一定会问以下的这几个问题?
       一、你吃饱了吗?二、冲了凉吗?三、功课做完了吗?四、要考试了……有读书吗?
5)我会经常批评孩子,对孩子发脾气吗?
6)我会常常急着教训孩子而忽略了应该先了解问题吗?
7)我会认为赞美将宠坏孩子吗?
8)当有人称赞我的孩子时,我会在孩子面前否定对方的称赞吗?
9)我会否在孩子有好的表现时,不但视而不见,反而还批评他呢?
10)我是不是常将孩子与其他的孩子比较,或常与他的兄弟姐妹作比较呢?
11)孩子参加越多的补习,上越多的才艺班,就会变得更优秀吗?
12)我是否会细心、认真、深入地了解孩子的想法与感受呢?
13)我会相信自己的孩子已经没有希望,或认为他已经无法改变吗?
14)对于孩子,我是否会像对待成年人一样,有礼貌又尊重他来和他相处呢?
15)我会常对孩子摆出“高高在上,你必须听我说”的姿态吗?
16)孩子在我的心目中,是否真的只有缺点而没有任何优点?
17)我会常常限制及否定孩子,而鲜少给他选择吗?
18)孩子有“自己真正做决定”的机会吗?
19)我知道孩子的学习类型吗?

20)我为什么要把孩子送到学校去?

Popular posts from this blog

A Sample of Email for Upsr Students

A sample of email for students who are eager to know more.

Feedback from a student

Feedback from a student

Bahasa Malaysia and English Tuition for UASA+SPM+UEC

Dear Parents, Welcome to Mastertuition, where we are excited to offer you a world of opportunities. Our tuition center is designed to embrace the diversity of our community and challenge the minds of our students. We offer English tuition for international school, private school, and independent high school students, as well as Bahasa Malaysia tuition for private school, government school, and independent high school students. Our systematic approach to teaching ensures that our students receive the best possible education. We believe that every student has the potential to succeed, and we are committed to helping them achieve their goals. Our experienced teachers are passionate about teaching and are dedicated to helping our students reach their full potential. At Mastertuition, we understand that every student is unique. That’s why we offer personalized learning plans that cater to each student’s individual needs. Our small class sizes ensure that each student receives the attenti